Szukam pracownika – na co zwrócić uwagę podczas zatrudniania nowych osób?

Zatrudnienie pracownika nie należy do łatwego procesu. Nie chodzi jedynie o podpisanie umowy z nowym podwładnym. Ważne żeby osoba, którą wybierzemy okazała się właściwa na oferowane stanowisko. Dobry pracownik powinien mieć kompetencje, doświadczenie w danym obszarze, a także spełniać szereg ważnych cech, które przełożą się na owocną współpracę. Sprawdźmy, jak powinna przebiegać rozmowa kwalifikacyjna i na co zwracać uwagę podczas zatrudniania nowego pracownika.

Zanim zaprosisz na rozmowę

Pierwszy etap poszukiwania dobrego pracownika uwzględnia analizę przysłanych zgłoszeń. Warto szczegółowo przestudiować CV. Poza wyraźnymi informacjami, które zawierają przebieg dotychczasowego doświadczenia zawodowego i zdobytego wykształcenia, można z nich wyczytać wiele informacji dodatkowych. Jeżeli kandydat pracował podczas studiów, może to być dla nas cenna informacja. Osoby, które potrafią łączyć edukacją z pracą zarobkową zazwyczaj są samodzielne i zaradne. Szczególnie cenny jest kandydat, który pracował studiując dziennie. Oznacza to, że potrafi łączyć kilka obowiązków i organizować swój czas. Takie kandydata warto zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Taka osoba będzie potrafiła zajmować się w pracy kilkoma projektami naraz. Z kolei duża ilość wykonywanych zawodów przez krótki czas jest informacją, że kandydat jest tzw. skoczkiem, jak zwykło się to określać w branży HR. Osoba, która chwyta się wielu różnych, całkowicie rozbieżnych zwodów i nie spędza w nich dużo czasu, najprawdopodobniej sama jeszcze nie wie czego oczekuje od swojego życia zawodowego, jakie są jego zainteresowania i najprawdopodobniej nie jest osobą dojrzałą. Taki kandydat nie powinien nas interesować, istnieje duże prawdopodobieństwo, że i u nas zbyt długo miejsca nie zagrzeje.

Na rozmowie

Po wstępnej selekcji i wyłonieniu najciekawszych CV, przychodzi czas na przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z wybranymi kandydatami. To czas, w którym możemy potwierdzić swoje przekonania wobec osoby starającej się o zatrudnienie. Sprawdźmy przede wszystkim dlaczego kandydat chce podjąć zatrudnienie u nas. Nie powinno nam zależeć na osobie, która szuka jakiejkolwiek pracy. Jej ambicje zawodowe i zainteresowania powinny odpowiadać profilowi oferowanego stanowiska. Jedynie osoba, dla której obowiązki zawodowe nie będą przykrą koniecznością okaże się dobry pracownikom. Ważne są też umiejętności interpersonalne. Powinno nam zależeć na osobie, które łatwo nawiązuje kontakty. Okaże się to owocne zarówno pod kątem pracy z klientem, jak i przyspieszy proces adaptacji do nowego środowiska zatrudnienia. Warto także zapytać, jaki stosunek ma kandydat do byłych przełożonych. Lojalność to bardzo ważna cecha. Osoba, która zbyt radykalnie wyrazi swoje niezadowolenie współpracą z byłym szefem, może okazać się pracownikiem agresywnym i niezdyscyplinowanym, a w przyszłości może także niekorzystnie wypowiadać się o naszej firmie. Nie jest to wskazana cecha. Zapytajmy też co było przyczyną dotychczasowych zmian zatrudnienia. Potrzebujemy osoby, która świadomie chce zwiększać sobie poprzeczkę, stawiać nowe wyzwania i im sprostać. Nie potrzebujemy kandydata, który „skacze z kwiatka na kwiatek”. Odpowiedź na to pytanie da nam pełen obraz pracownika.

Jak zacząć współpracę?

Początek współpracy zawsze budzi wiele niewiadomych. Proces adaptacji nie jest łatwy. Nowi współpracownicy, nowy zakres obowiązków i okres szkolenia to czynniki, które zawsze wywołują stres. Jest to naturalne. Nie skreślajmy pracownika, który w pierwszym okresie będzie zdradzał zdenerwowanie i niepewność. To minie. Jaka umowa na start? Najlepszą formą będzie umowa na okres próbny. Początek zatrudnienie to bowiem czas, w którym zarówno my chcemy poznać pracownika i sprawdzić w praktyce czy się sprawdzi, jak i zatrudniony musi zdecydować czy stanowisko odpowiada jego wyobrażeniom.

Comments (No)